تعریف فرآیند نانوفیلتراسیون

نانوفیلتراسیون یک فرآیند تحت فشار محسوب می‌شود که با توجه به شار و ویژگی‌های جداسازی آن، بین فرآیندهای اولترافیلتراسیون و اسمز معکوس قرار دارد. این فرآیند به‌طور گسترده‌ای برای غلیظ کردن یا جدا‌کردن محلول‌های آبی حاوی نمک‌ یا مواد آلی ارگانیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. NFبه یک فرآیند غشائی اشاره می‌کند که در آن املاح با اندازه تقریبی 1 نانومتر و با MWCO بین 200 تا 1000 Da دفع می‌شوند.
MWCO یا همان وزن مولکولی برش یکی از ویژگی‌های غشاء محسوب می‌شود و در حقیقت ایده‌ای در مورد اندازه منافذ آن به ما می‌دهد. MWCO به مقدار دفع املاح کروی شکل با وزن مولکولی معلوم، ارتباط دارد. هم‌چنین با اندازه منافذ غشاء رابطه خطی دارد. در واقع می‌توان گفت MWCO برابر با وزن مولکولی مولکول ردیابی است که 90 % از آن توسط غشاء نگه‌داشته می‌شود.

در فرآیند NF مواد آلی با وزن مولکولی کم حذف می‌شوند و نمک‌ها در فشارهای پایین‌تری نسبت به فرآیند اسمز معکوس (معمولاً از 0.5 تا 1.5 مگاپاسکال) انتخاب می‌گردند. علاوه بر این، NF در شرایطی استفاده می‌شود که رسیدن به مقدار دفع نمک زیاد اسمز معکوس، ضروری نباشد.
به‌جهت مزیت‌هایی هم‌چون هزینه عملیاتی کم، شار نسبتاً بالا و احتباس زیاد یون‌های چند ظرفیتی یا مواد آلی کوچک، غشاءهای NF به‌طور گسترده‌ای در تصفیه فاضلاب، پیش‌تصفیه آب دریا برای نمک‌زدایی، تغلیظ مواد دارویی و حذف رنگ استفاده می‌شود. برای جداسازی یا دفع یون‌ها، ساختاراین نوع از غشاء‌ها نه تنها باید دارای منافذی با اندازه‌هایی در حد نانو باشد، بلکه سطح آن‌ها نیز باید دارای بار الکتریکی باشد.
با توجه به مزیت‌های اقتصادی بسیار زیاد آن، غشای NF با بار الکتریکی منفی نسبت به غشای دارای بار الکتریکی مثبت، بیش‌تر مورد توجه قرار گرفته است. در فرآیند آماده‌سازی غشاء NF ، تنظیم مناسب تخلخل سطح NF بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید