تاثیرات منفی آب‌شیرین‌کن‌ها، خلیج فارس و اکولوژی دریایی را تهدید می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان با اشاره به بی‌توجهی‌ها به تاثیرات منفی آب‌شیرین‌کن‌ها بر اکولوژی دریا و زیستگاه‌های آبزیان گفت: مسئولان کشوری خلیج فارس را از تصمیمات شتاب زده نجات دهند.
حسن وقار فر در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در بندرعباس با اشاره به تاثیر منفی توسعه آبشیرین‌کن‌ها در خلیج فارس اظهار داشت: مسئله آبشیرین‌کن‌ها و نجات روستا‌ها یکی از برنامه‌های دولت در جهت جبران بی‌آبی‌های روستا‌ها و شهر‌ها است اما در حال حاضر با شیوه غیر تخصصی و کار‌شناسی پیش می‌رود.
وی در ادامه با اشاره به جایگاه ارزشمند اقتصادی خلیج فارس در معیشت مردم جنوب به ویژه هرمزگان بیان داشت: این در حالی است که فعالیت گسترده دستگاه‌های آبشیرین‌کن علاوه بر وارد کردن مستقیم آلودگی به خلیج فارس، موجب افزایش شوری و دمای آب می‌شود که این دو معضل نیز به نوبه خود بر محیط زیست این پهنه آبی تاثیر می‌گذارد.
به جای اظهار نظرهای غیر علمی ذخائر آبی استان را افزایش دهیم
عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان تصریح کرد: پساب واحدهای آب شیرین کن‌ بین 10 تا 20 درصد شوری آب دریا‌ها و بیش 7 تا 8 درجه دمای آب را افزایش می‌دهند.
وقارفر با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها برای انتقال آب خلیج فارس از استان هرمزگان به استان‌های همجوار، گفت: برخی از مسئولان در استان بجای اینکه از جاهای دیگر آب وارد سد میناب کنند جمله‌هایی به کار می‌بردند که چندان علمی و تخصصی نیست.
وی افزود: خلیج فارس یک دریای کم عمق با میانگین حدود 40 متر است که در تابستان دمای آن تا 50 درجه سانتیگراد می‌رسد و میزان تبخیر آن نیز بیش از آب‌های وارده است.
شوری آب خلیج فارس 2 برابر دریای آزاد است
این متخصص عمران آب با اشاره به تبخیر آب و شرجی زیاد در هرمزگان،تاکید کرد: هرچه تبخیر آب خلیج فارس زیاد‌تر باشد به طور طبیعی مقدار نمک آب نیز بالا‌تر می‌رود.
عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان میزان شوری دریای آزاد را حدود 35 هزار میکروموس اعلام کرد و ادامه داد: این میزان در خلیج فارس 2 برابر یعنی حدود 70 هزار میکرو موس است که این خود باعث برهم خوردن وضعیت زیست محیطی می‌شود.
وی ادامه داد: امروزه آبشیرین‌کن‌ها مثل قارچ در اطراف ساحل خلیج فارس احداث می‌شود و روزی نیست که مقدار نمک خلیج فارس از روز قبلش بیشتر نشود.
تخلیه پساب‌ها به خلیج فارس غیرعلمی‌ترین روش شیرین سازی آب دریا
وقارفر، گفت: متاسفانه برگشت پساب‌ها به ساحل خلیج فارس غیرعلمی‌ترین روش بعد از شیرین کردن آب دریاست که آسیب‌های آن متوجه زیست بوم خلیج فارس است.
عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان عنوان کرد: با ورود پساب آبشیرین کن‌ها به ساحل دریا و شوری زیاد تعادل آب بهم می‌خورد و راه تنفس آبزیان بسته می‌شود وهمین عامل نیز مرگ آبزیان دریایی را به دنبال دارد.
وی گفت: مقدار آبی که در روز به وسیله آبشیرین کن‌ها تصفیه و شیرین می‌شود نه تنها در قسمت ساحلی کشور ما که در کشورهای حاشیه نشین حوزه خلیج فارس، میلیون‌ها متر مکعب آب شیرین می‌کنند که خطرات زیادی را متوجه خلیج فارس کرده‌اند.
تا 10 سال آینده هیچ مرجانی در آب‌های قشم و کیش وجود ندارد
این متخصص عمران آب افزود: تا زمانی که پساب این آبشیرین کن‌ها با این حجم از شوری به خود خلیج فارس برگردد، و با این روش فعلی آبشیرین کردن‌ها ممکن است تا 10 سال دیگر هیچ آبزی نداشته باشیم و خبری از مرجان‌های زیبای قشم و کیش نباشد.
این متخصص عمران آب گفت: در حال حاضر خلیج فارس به دلیل وجود آلاینده‌های نفتی و فلزات سنگین به اندازه کافی آلوده است و استقرار این آبشیرین کن‌ها و‌‌ رها کردن پساب‌ها نیز مزید برعلت می‌شود.
هشدارهای لازم در مورد تاثیر منفی آبشیرین‌کن ها به مسئولان اعلام شده است
وقارفر گفت: چندین بار هشدارهای لازم در کمیته‌های مختلف به مسئولان اعلام شده است اما همچنان شاهد مجوزهای بی‌رویه هستیم لذا ادامه این روند شوری آب را بالا‌تر می‌برد و این تغییر در حیات آبزیان خلیج فارس تاثیر منفی دارد.
وی نقش شرکت‌های خصوصی داخلی و خارجی را در این امر دخیل دانست و تصریح کرد: دادن مجوزهای بی‌رویه به این شرکت‌ها کاملا غیر کار‌شناسی وغیر تخصصی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان ادامه داد: به دلیل سود و درآمد بسیار بالای این پروژه‌ها، اینکه چه بلایی بر سر آبزیان می‌آید برای این شرکت‌ها مهم نیست.
وقارفر ادامه داد: میزان تبخیر در این پهنه آبی به دلیل نیمه بسته بودن و شرایط خشک اقلیمی بالا است بنابراین به دست آوردن آب قابل شرب از طریق آب شیرین کن‌ها به طور جدی بر میزان شوری آب اثر می‌گذارد و محیط زیست دریایی را با تهدید روبه رو می‌کند.
خلیج فارس باید از تصمیم‌های شتاب زده نجات یابد
وی با اشاره به اثرات منفی آلاینده‌ها و پساب‌ها برروی زیست بوم خلیج فارس، گفت: باید کاری کرد که خلیج فارس از وضعیت موجود نجات پیدا کند نه اینکه با فعالیت‌های غیرتخصصی و تصمیم‌های شتابزده سلامت زیست بوم در این دریا را از بین برد.
آینده خلیج فارس به دریاچه‌ای از نمک تبدیل می‌شود
وقارفر با اشاره به وضعیت کنونی آب آبشیرین کن‌ها و تخلیه پساب‌ها به خلیج فارس آینده این دریا را به دریاچه‌ای از نمک تشبیه کرد و یادآور شد: احداث آبشیرین کن‌ها در حاشیه دریا به ویژه در بخش جنوبی خلیج فارس مشکلات زیست محیطی گوناگونی را به همراه دارد.

راهکار علمی؛ تبخیر پساب آبشیرین کن‌ها و تبدیل آن به نمک جامد
عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان در مورد راهکارهای علمی با اشاره به خشکسالی‌های 15 ساله در استان هرمزگان، گفت: برای این کار چند راهکار وجود دارد؛ از جمله جلوگیری از ورود پساب‌ها به دریا و ساحل با تبخیر و تبدیل آن به نمک جامد و انتقال به دریاچه‌ها و غارهای نمکی است.

اهمیت تصفیه پساب ها در فعالیت‌های صنعتی و مصارف شهری
وی با تاکید بر صدمات ناشی از ورود پساب آبشیرین کن‌ها به دلیل شوری بالا به زیست بوم دریا بیان کرد: تصفیه خود پساب‌ها و استفاده از آن در فعالیت‌های صنعتی، کشاورزی و مصارف شهری و ساختمان سازی از دیگر راهکارهای علمی استفاده بهینه از پساب آبشیرین کن‌ها است.
این متخصص عمران آب در پایان با اشاره به اهمیت حفاظت از سیستم‌های زیست محیطی و موجودات آبزی در خلیج فارس، نقش رسانه‌های استان را در حوزه سیاستگذاری محیط زیست دریایی بسیار تاثیرگذار دانست.

مستند این خبر را می‌توانید با استفاده از لینک زیر مشاهده فرمایید.

لینک خبر

توجه:
اگر شما نیز با چنین چالشی مواجه شده‌اید، برای انجام مشاوره و اخذ راهکار مناسب می‌توانید با کارشناسان گروه تحقیقاتی روشناب از طریق این “لینک” ارتباط برقرار نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید